Verslag St. Jacobs Fietsroute deel 2, Haarlem-Santiago de Compostella,traject Tours - St. Jean Pied de Port

Harry's fietsvakanties

Fietslinks

Goor- Santiago de Compostella

dag 26 t/m 31
St. Emilion naar St Jean Pied de Port)

dag 1 t/m 9
(Goor naar Franse Grens (Sameon))

dag 10 t/m 19
(Franse Grens naar Tours)

dag 20 t/m 25
(Tours - St. Emilion)

dag 32 t/m 39
( St Jean Pied de Port naar Villasur de Herreros)

dag 40 t/m 48
( Villasur de Herreros naar Ponferrado)

dag 49 en verder
( Ponferrado naar Santiago de Compostela)

Gastenboek

Fietsvakantielinks op Facebook

Contact
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op
4-jul-20

Terug naar boven

Klik voor een vergroting en duidelijker foto op de foto

Nederland (Goor) - Santiago de Compostella

dag 26 t/m 31
St . Jacobs Fietsroute deel 2
Traject : Cadillac - St Jean Pied de Port

Dag 26
Woensdag 29 mei

St. Emilion – Cadillac 41 km 350hm

Pelgrimsgite ‘l  Hopital Cadillac gratis

Weer mooi licht bewolkt 8 – 20c

Na ons vertrek brengen we eerst nog een kort bezoek aan het  lagere deel van St. Emilion waar we gisteren de moed niet meer voor konden opbrengen.
Dit hebben we al snel bekeken en het is er vroeg in de ochtend al weer druk.

Na St. Emilion dalen we af naar Branne.
De route blijft mooi en we komen terecht in de streek van de Bordeaux wijnen, maar de entourage blijft mooi.

Koffie onderweg, ho maar voor de zoveelste dag.
Zelfs een bankje om je broodje te eten is er niet onderweg dus doen we dat op een muurtje tegenover de Mairie en ecole.

Als we er zitten komt er eerst een dame van de georganiseerde groep boven met haar e-bike en even later volgt haar zus op een “gewone” fiets.

Vervelend dat je af en toe vergeet om even om te kijken omdat je dan een mooier zicht zou hebben.

Even later zijn we nog weer in de gelegenheid om bij een kersenboom ons vitamine gehalte aan te vullen.

Even hierna zien een paar familie graven in de berm van de straat, toch een beetje vreemd gezicht.

We bereiken al vroeg Cadillac maar toch te laat voor de Touristinfo, dus moeten we wachten tot 14.00 uur.
Het plaatsje is echter mooi genoeg en een cappuccino verkort de wachttijd.

We bellen Anjo met de vraag of ze nog in Cadillac zijn maar zij zijn op weg naar Pillos en hij adviseert ons te wachten op de Touristinfo omdat we daar de pelgrim cel moeten bespreken, dus doen we dat.

Aan de medewerker van de Touristinfo te merken is dit geen veel komende vraag, maar na haar te hebben overtuigd belt ze en ja we kunnen er terecht.

Ze stuurt ons eerst naar een verkeerd adres maar we worden doorgestuurd.
We moeten een uurtje wachten want de cel moet nog worden schoongemaakt.

We gaan het plaatsje weer in voor een drankje, de bezichtiging hebben we al eerder gedaan bij het wachten tot de Touristinfo open ging.

Als we terugkomen zijn de cellen schoongemaakt, staat er een box met wat eten klaar, volgens de info voor koude maaltijd en ontbijt.

Maar we moeten wel apart slapen, dit volgens oude religieuze gebruiken.
Later zien we een condoom automaat in een nis direct naast onze cellen, zeker voor pelgrims met hoge nood.

Later op de avond eten we wat in het plaatsje waar we met moeite nog een plekje kunnen bemachtigen en drinken hierna nog wat op een terrasje.

Dag 27
Donderdag 13 mei

Cadillac – Commensacq 85 km 260 hm

Camping La Base Nautic Mexico €15,-

Weer mooi 10-24c

Voor we het vervolg van de tocht aanvaarden brengen we eerst nog een bezoek aan een supermarkt.
Het is Hemelvaart en we hebben gezien dat de supermarkt in Pissos, ons einddoel voor vandaag gesloten is.
In Pissos heeft Anjo ons gisteren een camping doorgegeven dit omdat de muncipal in het plaatsje nog gesloten is.

In het begin van de tocht zijn er nog enkele klimmetjes. Na enige tijd verlaten we de wijnvelden en komen echt in Les Landes met zijn uitgestrekte bossen en lange rechte wegen.

Onderweg vinden we een boulangerie met terrasje waar we wat eten en koffie drinken.
Verder maken we in Hostens een wandeling over de rommelmarkt.

We merken wel dat we niet de boodschappen de hele weg hadden hoeven mee te slepen.
Hadden we ook onderweg kunnen kopen.

Bij één van de winkeltjes kopen we een ijsje en er wordt ons meteen gevraagd of we geen stempel moeten.
Wij zijn dus niet de eerste pelgrims die hier een stop maken.
Buiten worden we voor de zoveelste keer aangesproken, dit keer door een motorrijder aangesproken met de vraag waar we vandaan komen en waar we heengaan.
Het blijkt dat hij in het verleden bij Signaal nu Thales in Hengelo gewerkt heeft.

We fietsen door, het laatste stuk over een oud spoor naar Pissos op zoek naar de camping die Anjo ons aan de hand heeft gedaan.
Volgens ons slaan we op het aangegeven punt rechtsaf, komen in een buurtschap, met ook iets wat op een manege lijkt zoals hij heeft aangegeven, maar geen camping.
Wij vragen 2 keer en de 2e keer krijgen we het aanbod de tent voor hun huis te zetten en mogen van hun toilet gebruik maken, want een camping in de buurt behalve die in Pissos kennen ze niet.

We slaan het gastvrije aanbod af, en fietsen door naar Commensacq omdat we bang zijn dat de camping in Lambouheyre ook nog gesloten is.
Wel een omweg, maar we nemen het zekere voor het onzekere.

We komen aan bij de kano camping waar het bijzonder druk is en we worden gewaarschuwd voor mogelijk lawaai.
We vinden een prima plekje achter de groeps accommodaties die gewoon open zijn, ondanks dat er niemand in zit, en we kunnen gebruik maken van het toilet en van de stroomvoorziening voor het opladen.

En we maken een eerste schifting van overbodige bagage om  gewicht te besparen, we leggen het neer op een tafel voor de liefhebber.
Overdag is het inderdaad lawaaierig maar s avonds bijzonder rustig, zijn we hier alleen? Later in de nacht horen we toch nog een groep mannen terugkomen.

Dag 28
Vrijdag 31 mei

Commensacq – Dax 92 km 100
hm

Camping Les Chenes

Weer warm 11-27c

We fietsen vanuit de camping naar Laboheyre om daar de route weer op te pakken. In Esource nemen we een eerste koffiepauze.

De wegen zijn lang, recht en vlak, behalve bij een beekje, dan gaat het even op en af. Voornamelijk bossen met een enkel akkerland en op het laatst wat aspergetelers.

In Lesperon nemen we een volgende pauze en tijdens deze pauze belt Anjo dat ze in Dax staan.
Ondanks dat het 10 km verder is dan wij gepland hebben, gaan wij daarnaar toe.
Het zal waarschijnlijk de laatste keer zijn dat wij elkaar tijdens de route zien.
Wie weet nog in Santiago de Compostella.

Het zoeken naar de camping kost in het drukke verkeer enige moeite, maar het is leuk elkaar weer te zien en ervaringen uit te wisselen.

Wij nemen morgen een rustdag en zij hebben net een rustdag achter de rug.

Naast ons staat nog een vrouw ook op weg naar Santiago de Compostella, maar zij heeft problemen met haar knieën en gaat nu voor de Camino Norte.
Wordt het volgens mij niet lichter van.

Dag 29
Zaterdag -1 juni

Dax rustdag

Camping Les Chenes € 19,20

Weer zeer warm 33c

We zwaaien eerst Anjo en Jan uit waarna we de ochtend eerst besteden aan de was, en een bezoekje aan Dax, een kuuroord met zwavelbronnen, verder aardig maar niet heel bijzonder en scoren nog net op tijd een stempel bij de Nortre Dame.

Verder doen we wat inkopen en keren terug naar de camping om er een echte rustdag van te maken. Dommelen, liggen aan het zwembad, fietsen wat nakijken etc.

Dag 30
Zondag 2 juni

Dax - Uhart-mixe 70 km 710 hm

Overnachten achter de kerk met toestemming pastor in Uhart-mixe

Weer warm 17 – 31 c

Deze zondagochtend is het heel rustig in Dax en we verlaten Dax eerst langs de rivier en daarna door de binnenstad.
Had op de heenweg naar de camping ook een stuk korter, makkelijker en rustiger gekund.

Na Dax volgt er een klim en de ketting van Henriëtte loopt tegen de voorderailleur aan. Bij het afstellen gaat het mis en loopt de achter derailleur vast.
Een en ander geeft enig oponthoud.

Na enige tijd bereiken we Peyrehorade en we besluiten verder te fietsen naar Uhart-mixe.

Bij Casaber volgt de splitsing tussen de route oven Oloron St. Marie en over St. Jean Pierre de Port.
We kiezen voor het laatste en doen eerst nog wat inkopen bij een epecerie, waarbij de keuze door het gebrek aan artikelen moeilijk is, het is zondag dus je weet niet wat je nog tegenkomt en we nemen er meteen onze 2e pauze na een eerdere koffiepauze.

De route gaat op en af en de klimmen zijn niet erg zwaar en we hebben wederom regelmatig uitzicht op de Pyreneeën en zijn nog steeds besneeuwde toppen.

In St-Palais nemen we nog een extra pauze op een terras, genietend van een Franse familie die daar aan het eten is. Valt ons op dat ze er veel brood bij eten.

Hierna beginnen we aan de laatste wel zware klim van de dag naar Uhart-mixe.
Ligt het aan de warmte of aan het aantal kilometers?

We vragen even voor het plaatsje bij een boerderij naar de Auberge en worden er via een tussendoor weg er naar toegewezen.

Helaas blijkt de Auberge met bijbehorende kampeerplek te zijn gesloten, dat vertelt ons de pastor die opendoet bij de naast gelegen woning, de eigenaresse van de Auberge is onlangs overleden  maar hij biedt achter de kerk te gaan staan.

Op de rommelmarkt naast de kerk koop ik een paar flessen water en was mij op het kerkhof, daar is n.l. altijd water.

Het plaatsje zelf stelt niets voor.

Dag 31
Maandag 3 juni

Uharte-Mixe naar St. Jean Pied de Port
25 km 380 hm

Camping Muncipal  € 11,-

Weer warm 12- 27c

Bij vertrek zwaait de pastor ons uit en wij bedanken hem, gaan vervolgens eerst langs het kerkhof om water te tanken.

We vervolgen onze tocht richting St. Jean Pied de Port. We volgen de D 933 en slaan de afwijkingen die het boekje voorstelt over omdat dat extra hoogtemeters oplevert en je toch steeds weer terug komt op de D933.

Omdat de route vrij druk is zetten we voor het eerst tijdens deze fietsvakantie onze helm op.

Onderweg passeren wij voor nagenoeg het eerst deze tocht veel wandelaars

We bereiken al vroeg St. Jean Pied de Port en pakken even voor het plaatsje de tocht weer op en vinden al snel de camping muncipal bij de stadsmuren.
Prima camping.

We installeren ons, wassen wat kleding, douchen en bezoeken vervolgens het plaatsje.

Het is een heel mooi plaatsje met heel veel wandelaars maar ook heel veel toeristen die bij het denken aan wandelen al moe zijn.
We maken een wandeling door het plaatsje, doen wat inkopen en keren terug naar de camping.

Later op de middag gaan we terug om de delen 1 en 2 van de Jakobs route op de post te doen. Schrik, hadden we ze niet moeten weg gooien of meeslepen?
Kosten terugsturen € 18,10.

We brengen de rest  van de middag op de camping door en genieten van om de mede campinggasten te bekijken en doen aan verdere gewichtsbesparing door nog meer spullen weg te gooien.

Later in de avond krijgt Henriëtte last van migraine en diarree.
Het lijkt er op dat we onze poging de Pyreneeën te bedwingen met twee dagen moeten uitstellen, één dag in verband hiermee en één dag in verband met de voorspelde regen.

Naar dag 32 t/m 39

Terug naar boven

Deze pagina is bijgewerkt op
4-jul-20

Colofon en disclaimer
Copyright © 2000-2020 Fietsvakantielinks.